Hjemmetræning det første år i form af styrketræning og fitness

styrketræning og fitness

Så gik det første år med hjemmetræning. Det er nu et år siden at WorkBees konceptet tog form. Og et år siden jeg begyndte at genindføre styrketræning og fitness i min hverdag. Alt sammen efter flere år uden kontinuerligt træning.

Styrketræning og fitness er nu en del af hverdagen!!!!!

Nu er træningen kontinuerlig og lagt i skema, som dog kan afviges. Men det vigtigste er, at have en plan og arbejde ud fra den. For hvis du ikke har en plan og der sker noget uforudset (og det sker ofte med små børn i huset) ja, så har du ikke noget at rette til. Og ofte betyder det, at du mister et træningspas og desværre også, at du helt kommer ud af rytmen og går i stå!!!!!!!!!!!!!!!

Træningsperioder og horisontal udvikling

Vi har nu igennem det sidste år afprøvet, gennemført og tilrettet en mængde styrketræningsøvelser og sat dem sammen i 5 træningsperioder, som jeg har skiftet mellem. Og det virker.

Jeg er ikke blevet bodybuilder, men jeg er blevet meget stærkere i ALLE øvelserne og i ALLE muskelgrupper. Jeg har nået igennem de fleste træningspas 3 gange. Og hvor der under flere øvelser i første ”runde” kunne være udfordringer med at udføre korrekt uden støtte og at jeg simpelthen ikke var stærk nok i core’en, så var jeg under anden ”runde” stærk nok, og kunne gennemføre alle øvelserne korrekt.

Og under tredje runde viste det sig, at der var overskud til at tage vægte med i flere af øvelserne, som køres med egen kropsvægt. I øvelserne med vægte er belastningen også steget væsentligt. Så forbedringerne er tydelige at mærke og se når jeg træner.

Men det bedste er, at hver eneste dag, når jeg leger med mine børn bliver jeg mindet om den forbedrede muskelstyrke i kroppen. Den yngste vejer nu 12-14 kg med tøj og den ældste 18 kg. Så de er også vokset betragteligt det sidste år, men det er overhovedet ikke noget problem at løfte, svinge og bære dem rundt. Heller ikke i yderpositioner.

Og det er befriende, at kunne lege frit uden frygten for at få en skade. Og det er utroligt livsgivende, at tage den lille og derefter den store under armene og give dem den ene lufttur efter den anden. Mens man træner ben, forskuldre og vingemusklen samtidigt.

Børnene med under min styrketræning og fitness!

Så tit de har mulighed for det, deltager de i hjemmetræning og selvom det foregår i udestuen, som efterhånden er lidt kold, tøffer de troligt rundt og venter på, at jeg giver dem luftture eller at jeg laver gulvøvelser, så de kan ligge sig på min ryg eller på min mave/ben, mens de griner højlydt.

Og her er der så en lille ulempe. Hvis jeg griner så er det svært at spænde nok op i core’en og øvelserne bliver pludselig dobbelt så svære.

I forhold til at arbejde med vægte, når der er små børn rundt om én kræver det, at de bliver instrueret rigtigt. Mine børn er fuldt ud klar over, at vægtene er farlige, når de er i luften og harmløse, når de ligger på gulvet. Men jeg skal altid have et øje på hver finger for at sikre mig, at de ikke går ind under vægtene, når jeg kører øvelserne. For der er selvfølgelig en risiko for at tabe dem. Dette vil man undgå, hvis man træner med egen kropsvægt eller med elastikker.

Det nye år!

Og det er netop hvad min kone er begyndt på nu. Hun er gået i gang med at træne basisøvelser og så vil det være elastikøvelser der skal overtage.

Jeg vil i den næste periode begynde at køre flere specifikke core-øvelser, så det kan du også glæde dig til at høre mere om. Og 2020 vil også byde på et cirkeltræningskoncept og udbyggelse og afprøvning af vores motivationskoncept.

Hvad med dig? Fik du gang i træningen i 2019? Og har du planer for 2020? Måske du skal fokusere på hjemmetræning!!

Du kan herunder få adgang til en træningsmanager (både som Excel og PDF):

Del indlægget

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Inden du smutter helt!

Husk at tilmelde dig
5 tips til sunde børn

5 steps til sunde børn